Munntørrhet

Diagnose og mulig krav på refusjon

Munntørrhet - En stor risiko for tannråte og sykdom i munnhulen

Munntørrhet, også kjent som xerostomi, er en tilstand der det er nedsatt spyttproduksjon (Hyposalivasjon) i munnen. Dette kan føre til en rekke ubehagelige symptomer og komplikasjoner som tannråte.

Noen av de vanligste symptomene på munntørrhet inkluderer:
- Konstant tørrhetsfølelse i munnen
- Nedsatt spyttproduksjon (Hyposalivasjon)
- Vanskeligheter med å svelge tørr mat
- Sviende eller stikkende følelse i munnen
- Økt risiko for tannkaries og munnsopp
- Dårlig ånde (halitose)
- Endret smakssans.

Munntørrhet kan skyldes flere faktorer, blant annet:
- Bivirkninger av visse medisiner er mest vanlig (for eksempel antidepressiva, blodtrykksmedisin, antihistaminer)
- Strålebehandling mot hode- og nakkeområdet
- Autoimmune sykdommer (som Sjøgrens syndrom)
- Skader på spyttkjertlene
- Aldring

Refusjon fra Helfo
Pasienter som lider av alvorlig munntørrhet, diagnostisert av tannlege, kan ha rett til refusjon fra Helfo for behandling og tiltak knyttet til tilstanden. En spyttprøve må benyttes for å fastslå graden av nedsatt spyttproduksjon og berettige refusjon for tannbehandling.

Tannbehandling for å forebygge og behandle komplikasjoner som karies. Det er viktig at tannlege undersøker og tar spyttprøve av pasienten. Dette er for å få en korrekt diagnose og vurdering av alvorlighetsgraden, slik at man avdekker pasienter som kvalifiserer seg for refusjon fra Helfo. Munntørrhet kan være en svært plagsom tilstand, men med riktig behandling og tiltak kan man lindre symptomene og forebygge alvorlige komplikasjoner.

Vi tar munntørrhet og komplikasjonene som følger på alvor. Vi tilbyr derfor nå mulighet for spyttprøve og undersøkelse for munntørrhet for pasienter som ønsker en utredning til redusert pris. Blir du som pasient diagnostisert med klinisk munntørrhet vil du kunne kvalifisere for refusjon ved tannbehandling av sykdom oppstått grunnet munntørrhet.

Det må være dokumentert at pasienten har:
- Kliniske funn som underbygger at personen har hyposalivasjon og vesentlig nedsatt tannhelse
- At hyposalivasjonen har medført økt kariesaktivitet
- At hyposalivasjonen har vart over tid, minimum 1 år

Det finnes unntak der verdiene av ustimulert spyttproduksjon er under 0,1 ml/min og stimulert under 0,7 ml / min. Da kan pasienten har krav på støtte av tannpatologi uten observasjonsperiode på 1 år.

Hos Holmen Tannklinikk har vi fokus på en god undersøkelse og behandlingsplan som kan hjelpe pasienter som er plaget med munntørrhet. Benytt derfor muligheten nå for å få din utredning gjort til en redusert pris.

Bestill time på 93 00 00 26 eller enkelt viaTimebestilling

Ta kontakt i dag
Vi ser frem til å kunne tilby deg den hjelpen du behøver og ønsker.
TIME BESTILLING