Periodontitt

Periodonitt / Pyrea

Periodontitt er en alvorlig form for tannkjøttsbetennelse som kan føre til at tennene løsner og til og med faller ut. Denne sykdommen rammer omtrent 10% av befolkningen og kan være både smertefull og skadelig for tannhelsen.

Årsaken til periodontitt er bakterier som bygger seg opp i tannkjøttet og lager plakk. Når plakk blir liggende lenge nok, kan den begynne å formere seg og bli til tannsten. Tannsten kan irritere tannkjøttet, noe som fører til at det blir betent. Når tannkjøttet blir betent, kan det bli svært smertefullt og kan også føre til at tennene løsner og til og med faller ut.

Det er viktig å huske på at periodontitt ikke bare er en smertefull sykdom, men også en som kan føre til alvorlige komplikasjoner. Ved å behandle periodontitt tidlig, kan man unngå alvorlige komplikasjoner og sikre seg at tennene fortsatt er i god form.

En av de viktigste måtene å forebygge periodontitt på er å holde god tannhygiene. Dette innebærer blant annet å børste tennene to ganger om dagen, bruke tanntråd regelmessig og unngå mat og drikke som kan skade tannkjøttet. Det er også viktig å gå til tannlegen regelmessig for å sikre at tannkjøttet er i god form og at eventuelle tegn på betennelse blir oppdaget og behandlet tidlig.

Hvis du opplever smerter i tannkjøttet eller har tannkjøttet som blør når du børster tennene, bør du kontakte tannlegen din for å sjekke om du har periodontitt. Tannlegen vil kunne utføre en undersøkelse for å se om du har sykdommen og vil kunne foreskrive behandling som kan hjelpe deg å bli kvitt problemet.

Å behandle periodontitt kan være en langvarig prosess, men det er verdt innsatsen for å sikre at tennene fortsetter å være i god form. Ved å følge tannlegens råd og holde god tannhygiene, kan du bidra til å forebygge periodontitt og sikre at tennene dine forblir sunne og sterk for mange år fremover.

Ta kontakt i dag
Vi ser frem til å kunne tilby deg den hjelpen du behøver og ønsker.
TIME BESTILLING